藤川栄子 [明治33年(1900年) – 昭和58年(1983)]
香川県出身。旧姓坪井栄子。
配偶者の藤川勇造とその友人であった安井曾太郎から絵を習う。1927年に二科展に初入選し、1936年には女性として初めて特選となる。1946年11名の女性作家たちと女流画家協会を発足し、会派を超えた女性による活動を目指した。
『裸婦』は、女性として、女性の裸を感覚的でなく形態として探求した一枚である。その目線に共感する。
「裸体の美」というエッセイでこのような言葉を残している:
『だいぶん以前に「あなたはおかしい、女の裸に魅力をおぼえるわけがわからない。」と、わたしが女なのにことさら、興味を持って描く気持ちを不審がる。女の裸体の美しさに惹かれ、それを創り出すのはまさに描き手が男だからという意味らしく、(中略)けれどそれは大嘘と気付いた。(中略)女を描いたなんと多くの女の画家がいたことか。私は今、女を描いている。』
※藤川栄子回顧展カタログ 1985年 編集発行:香川県文化会館 p.85
Eiko Fujikawa (1900-1983)
From Kagawa, maiden name Eiko Tsuboi.
Learned to paint from her partner Yūzō Fujikawa and his friend Sōtarō Yasui. She was first selected for the Nika Association exhibition in 1927, and she was the first woman to win a special commendation in 1936. She established the Women Artists Association with 11 other female artists in 1946, and strove to support female artists beyond faction differences.
“Nude Woman” is a painting that examines the female nude not sensuously but as a study of form. I empathize with this gaze.
She wrote the following in an essay titled “Beauty of the nude”:
“A while ago people were suspicious of my interest and desire to draw women as a woman myself, saying that ‘you are strange, it is unfathomable that you are fascinated by women’s nudes.” Apparently only men had the right to be drawn to the beauty of women’s naked bodies, and to draw them. … Yet I realized that this was a tremendous lie. … In fact there were many female artists who drew women. I am, now, drawing women.
*Eiko Fujikawa retrospective catalogue, 1985, edited and published by Kagawa Prefecture Cultural Center, p.85
1951
99.6 x 72.8 ㎝
Oil on canvas
Takamatsu Art Museum Collection
高松市美術館蔵
Photo by Manika Nagare