Manika Nagare

佐々木香巌「女性像」/Portrait of a Woman by Sasaki Kogan


佐々木香巌 [明治3年 (1870)頃 – 昭和9年 (1934)]

日本画家。1887年、京都府画学校(後に京都市画学校)に入学、1893年田村宗立の媒酌で吉富朝次郎と結婚する。祖父田中治兵衛は千山と号し、貫名海屋や梁川星巌に学び、維新の志士らと交遊があった。という史実だけわかっているが、倉敷市立美術館に2点遺されたこれらの作品についても、作家としての経歴についても不明である。150年前の女性の画家という上に、当時の日常の様子も感じられる一点である。現在の状態には表具など後から手が加わっている様子があり、著名でない作家の作品保存と言う観点についても考えさせられる。

 

Sasaki Kōgen (1870-1934)
Nihonga painter. Enters the Kyoto Prefectural School of Painting (currently Kyoto City University of Arts) in 1887, and marries Yoshitomo Asajirō in 1893, upon an introduction by Tamura Sōryū. Her grandfather, Tanaka Jihei, known as Senzan, studied under Nukina Kaikoku and Yanagawa Seigan, and fraternized with the Ishin Shishi, a group of political activists of the late Edo period. Apart from this knowledge there is little known about her career, as well as the two works in the collection of the Kurashiki City Art Museum. It is a piece that evokes the ethos of daily life at the time, considering that she was a female painter from 150 years ago. The painting’s mount seems to have been manipulated posthumously, and makes one contemplate the preservation of works by unknown artists. 

 

1892 (明治25年) 

56.0×47.5 cm

Painting on Silk

絹本着色

Kurashiki City Art Museum Collection

倉敷市立美術館所蔵